• Czy strategia CSR przynosi realne korzyści biznesom z sektora MŚP?

    Czy strategia CSR przynosi realne korzyści dla biznesów z sektora MŚP?

    Coraz głośniej mówi się o CSR (Corporate Socjal Responsability) – Społecznej Odpowiedzialności Biznesu z naciskiem na dobro społeczeństwa, otoczenia czy całej planety. To wzniosłe argumenty i właśnie dlatego mogą odwracać uwagę reprezentantów sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dlaczego tak się dzieje ?



    CZYNY PONAD SŁOWA

    Wystarczy pozbawić temat lukru i PR-owego opakowania a otrzymujemy klarowną odpowiedź. Biznes chce i potrzebuje konkretnych wyników finansowych – na tym się koncentruje. Zatem słowa teoretyków oraz osób, które chcą rozwijać ideę CSR są blokowane przez hasła: „pomożemy Ci zwiększyć sprzedaż teraz”, „z nami skutecznie zwiększysz zyski natychmiast” itp. Argumenty kierujące uwagę przedsiębiorcy na zysk zawsze wyeliminują argumenty, które najczęściej w tej chwili są używane w opisach czy korzyściach, które niesie CSR, czyli „budowanie wizerunku” lub „dobro”. Co więcej, praktycznie każdy przedsiębiorca na pytanie czy ważny jest dla niego wizerunek firmy i dobro społeczeństwa pospiesznie odpowie – oczywiście tak. Jednak każda decyzja wyboru strategii rozwoju firmy zawsze na celu ma przede wszystkim zwiększenie zysków, zatem temat CSR zostaje odłożony na półkę. Większość osób jednak nie zdaje sobie sprawy z tego, że właśnie odkłada na „potem” najskuteczniejsze narzędzie strategiczne. O czym konkretnie mowa?

    CSR w dużych przedsiębiorstwach i korporacjach.

    Czy powodem wdrażania CSR w korporacjach jest tylko obowiązek ? Nie – to realne korzyści.
    Przykład, firmy DOVE, która praktycznie zrezygnowała z tradycyjnej reklamy, w której młoda modelka lub celebryta zachęca do kupna produktu. Firma bardzo intensywnie pokazuje i prezentuje relacje z prawdziwymi kobietami, czyli klientkami. W swoich kampaniach wzmacniają kobiety, ich samopoczucie, motywują, zachęcają do samoakceptacji oraz celebrują różnorodność kobiet (w tym również rozmiary/wymiary). Dzięki temu zyskują przede wszystkim ogromną sympatię kobiet i całe rzesze lojalnych klientek, nie ze względu na właściwości produktu – ze względu na relację i to, co kobiety dostają jako „wartość dodaną”. Pełna uwaga przekierowana z produktu (jego właściwości, korzyści, etc) na kobiety – klientki. Jestem przekonana, że efekt WOW tej korporacji to nie tylko zasięgi ich filmów, ilości dyskusji wśród kobiet oraz genialnego wizerunku, ale przede wszystkim korzystny wynik finansowy. Jako potwierdzenie moich założeń odczytuję fakt, że każda kolejna kampania, każdy kolejny spot jest oparty na tej samej strategii.

     

    CSR jako narzędzie do ratowania reputacji firmy.
    Biedronkę uratował CSR, konsekwentnie realizowany skutecznie naprawił wizerunek firmy i dzisiaj (gdyby nie fakt, że pokazywani są jako przykład) sprawa odeszłaby w zapomnienie. Podobnie stało się ze znanymi markami odzieżowymi, których reakcją na ostre oburzenie klientów (na warunki pracy osób na liniach produkcyjnych) stały się działania CSR mające tę sytuację załagodzić. Marki pilnie zajęły się problemem porządkując obszary strategii CSR , czyli praktyki z zakresu pracy, prawa człowieka oraz praktyki operacyjne (współpraca z dostawcami i producentami). Ich uzupełnieniem był dialog z klientami. Gdy klienci zobaczyli, że marka intensywnie zareagowała na negatywne zjawisko, dotąd oburzeni – i wydawałoby się – utraceni, nagle docenili to i dzisiaj są rzeszą lojalnych odbiorców jej produktów z przyjemnością noszących droższe jeansy czy też inne elementy odzieży tej firmy.

    CSR przekłada się na zysk.

    Kolejnym dowodem potwierdzającym, że strategia CSR jest zyskowna dla przedsiębiorstw jest wspólny mianownik z wynikami badań oraz rekomendacjami autorytetów świata marketingu. Dzisiaj na większości szkoleń i konferencji słyszy się, że budowanie relacji jest kluczem do sukcesu. Sprzedaż dzisiaj oparta jest na emocjach. Zatem jeśli o emocjach mowa, konieczny jest bliższy kontakt z klientem i zaangażowanie społeczne, więc rysują się punkty wspólne nowoczesnego marketingu oraz strategii CSR.

    Jakie wyniki można osiągnąć implementując CSR w małym i średnim przedsiębiorstwie?

    Najlepiej posłużyć się przykładami opisanymi w kilku krokach. Pierwszy z nich dotyczy branży kosmetycznej: miejsce działania to salon kosmetologii zatrudniający 14 specjalistów.

    Krok 1: Projekt rozwijający społeczność lokalną. Wybrano grupę 17 kobiet, w różnym wieku. Przez okres kilku miesięcy korzystały z zabiegów pielęgnujących urodę, zaproszeń na wydarzenia, spotkań z psychologiem. Każda z pań prowadziła swojego bloga, na którym opisywała swoje wrażenia. Przestrzeń internetu wypełniły emocje prawdziwych kobiet. Przedsiębiorca zapewne zada teraz pytanie: jak takie działania przełożyły się na wynik finansowy? Cała akcja była niezwykłą drogą edukacji kobiet oraz emocjonalną prezentacją produktów i usług. Co najważniejsze: była ogromnym darem dla kobiet, które reprezentowały lokalną społeczność.

    Krok 2: Szkolenia.
    Zorganizowano eksperymentalne szkolenia zespołu, które w 60% oparte były na rozwoju osobistym pracownika, a tylko w 40% związane z rozwojem umiejętności sprzedaży czy obsługi klienta. Tylko i aż dwa obszary zaimplementowane zgodnie z ideą CSR już po roku przyniosły efekt w postaci wzrostu obrotu o 40%.

    Drugi przykład ma miejsce w branży rozrywkowej. Dotyczy wielostrefowego centrum z kręgielnią, strefą atrakcji dla dzieci oraz klubem muzycznym.

    Krok 1: Praktyki z zakresu tworzenia dobrego środowiska pracy. Na czele stoją takie elementy jak dialog z pracownikami, integracja, wsparcie pracowników oraz zbudowanie wyjątkowej atmosfery.
    Krok 2: Rozwój lokalnej społeczności poprzez otwarcie przestrzeni na lokalne inicjatywy np. organizowanie zawodów sportowych dla dzieci, czy wsparcie działań organizacji pozarządowych takich jak stowarzyszenia oraz fundacje. Po 8 miesiącach centrum rozrywki zaczęło tętnić życiem oraz radosną atmosferą, co w wyniku finansowym dało 105% wzrostu obrotu miesięcznie.

    W 2016 roku ruszył projekt Kobieca Akademia, który zakłada, że CSR jest opłacalny i optymalny dla każdego przedsiębiorcy. Łączy małe przedsiębiorstwa i nawet jednoosobowe działalności gospodarcze we wspólnych działaniach zaangażowanych społecznie, co optymalizuje indywidualne koszty nawet o 50%. To grupa osób, która zwiększa zyski budując odpowiedzialne biznesy i jednocześnie wnosi dobro dla społeczeństwa. Razem możemy realnie zmieniać świat.

    Beata Hodorowicz 
    Interim Marketing Manager. Copywriter.
    szybki kontakt tutaj

    Artykuł opublikowany w Business Life Polska od strony 48
    https://issuu.com/travelpoland/docs/business_life_polska_5_2016

     

Leave a comment

If you want to share your opinion, leave a comment.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>